Ons Team

Kinderteam

Wij zoeken dringend
een nieuwecollega kindertherapeut! Geef ons een seintje als je interesse hebt!
Barbara Baethé

Barbara Baeté

Klinisch psychologe
Kinder- en jongerentherapeut i.o.
Coördinator Praktijk De Viersprong

Mijn ervaring

- Licentiaat in de psychologie - klinische psychologie - kind, jeugdige en gezin (KU Leuven, afgestudeerd in 1998)

- Geaggregeerde voor het secundair onderwijs (KU Leuven, afgestudeerd in 1998)

- Postgraduaat cliëntgerichte en experiëntiele psychotherapie : kinderen en jongeren (KULAK i.s.m. Focus on Emotion, september 2018 - heden)

- Permanente vorming kortdurende opleidingen, studiedagen en webinars over uiteenlopende thema’s waaronder recentelijk over Emotion Focused Family Therapie (Focus on Emotion, maart ’23 / maart ’21), slaap en emotie-/gedragsregulatie (SIG, nov ’22), traumatische ervaringen (Rapunzel, okt 22), IMH (SIG, dec ’20), ...

Na 2 jaar als leerkracht secundair onderwijs, ging ik aan de slag in het CLB (Centrum voor Leerlingbegeleiding). Ik werkte er 16 jaar met kinderen, jongeren en hun ouders, leerkrachten en hulpverleners rond heel diverse vragen (leren en studeren, gedrag en emotie, studiekeuze).Sinds september 2016 ben ik aan de slag in de Praktijk De Viersprong, waar ik zowel therapie met kinderen en jongeren als ouderbegeleiding opneem.

Waarvoor kan je bij mij terecht?

Binnen praktijk De Viersprong werk ik met kinderen en jongeren tot 16 jaar en neem ik ook ouderbegeleidingen op.

Ik leg me vooral toe op speltherapie met (jongere) kinderen. Kinderen krijgen, via hun spel of creatieve activiteit en binnen de therapeutische relatie, ruimte om emotioneel en relationeel te groeien.

Jongeren en ouders kunnen samen met mij hun moeilijkheden of bezorgdheden exploreren. We zoeken samen uit wat nodig is om te groeien als mens/ouder.

Naast het therapeutisch werk doe ik ook diagnostisch onderzoek naar intelligentie en aandacht.

Sedert 2021 neem ik de coördinatie van de praktijk op mij.

Hannelore Peelaers

Hannelore Peelaers

Momenteel in bevallingsrust

Klinisch psychologe
Kinder- en jongerentherapeute

Mijn ervaring

- Klinische psychologie (UGent, afgestudeerd in 2005)

- Opleiding ontwikkelingsgerichte en experientiële therapiebij kinderen en jongeren (UAntwerpen, afstudeerjaar 2016)

- verschillende opleidingen gevolgd rond speltherapie,psychodrama en focussen

- lid van de beroepsverenigingen VVCEPC ,VVPAZ en BFP 

Naast mijn werk in de groepspraktijk, werk ik alskinderpsychologe in het centrum voor geestelijke gezondheidszorg te Gent. Daarbegeleid ik kinderen en jongeren met emotionele moeilijkheden engedragsproblemen. 

Ik deed voordien ruime ervaring op als klinisch psycholoogin een algemeen ziekenhuis, waarbij ik kinderen en jongeren heb begeleid meteen chronische ziekte en/of psychosomatische problemen.Eveneens werkte ik alspsycho-pedagogisch consulente in een centrum voor leerlingenbegeleiding. Mijntakenpakket bestond hierbij voornamelijk uit psychodiagnostiek (o.a.neuropsychologisch onderzoek zoals IQ -afname en aandachtsonderzoek,klasobservaties) en het ondersteunen van kinderen in een schoolse context.Tot slotdeed ik ook verschillende jaren ervaring op als kindertherapeut in eenzelfstandige praktijk. 

Waarvoor kan je bij mij terecht?

Kinderen en jongeren van 6 tot 18 jaar met emotionele moeilijkheden, psychosomatische klachten en gedragsproblemen kunnen bij mij terecht voor psychotherapie.

Voor de ouderbegeleiding werk ik nauw samen met mijn collega's volwassenentherapeuten in de groepspraktijk.

Aan de hand van een belevingsonderzoek en intakegesprek tracht ik altijd eerst de emotionele binnenwereld van een kind/jongere beter te begrijpen. Daarna wordt in een adviesgesprek met de ouders bekeken welke onze bevindingen zijn en- indien therapie aangewezen is-, welke vorm van therapie het meest aansluit bij de noden van het kind en het gezin.

Volwassen team

Delphine Vincke

Delphine Vincke

Systemisch en contextueel therapeut

Mijn ervaring

- Basisopleiding Bachelor in de Toegepaste Psychologie (2010 - IPSOC – Katho Kortrijk)

- Postgraduaat Psychodiagnostiek (Lessius Hogeschool Antwerpen) behaald in 2011

- In 2020 de vierjarige psychotherapeutische opleiding Postgraduaat Contextuele Therapie (Artevelde Hogeschool Gent) beëindigd

- Diverse bijscholingen rond verschillende thema’ (ADHD, ASS, hechting, ouderbegeleiding, beleving en emotionele ontwikkeling bij kinderen, diagnostiek, …) aan verschillende instituten (SIG, Interactieacademie, Tine Maeyens, …)

Sinds mijn afstuderen in 2010 deed ik langdurige ervaring op als psychologisch consulente binnen de Centra voor Ambulante Revalidatie (CAR). Ik begeleidde er kinderen en jongeren van 0 tot 12 jaar die vastgelopen waren in hun ontwikkeling, met leer- en/of ontwikkelingsmoeilijkheden, alsook emotionele en gedragsmoeilijkheden. Naast deze individuele kindtherapeutische en diagnostische functie begeleidde ik er ook ouders in functie van verwerkings- en aanvaardingsprocessen, psychoeducatie, ouderschap, opvoedingsvaardigheden, … Want ervaring leert ons namelijk dat werken met de context van kinderen cruciaal is voor het verloop van het therapeutisch proces en het succes.In 2018 maakte ik de overstap naar de klinische setting van kinder- en jeugdpsychiatrie in het UZ Brussel – PAika. Ik bekleedde er hoofdzakelijk een diagnostische functie bij de residentiële leefgroepen, waarbinnen kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar opgenomen worden voor een langdurige observatieperiode naar aanleiding van diverse psychische problemen. Daarnaast stond ik samen met medecollega's in voor de crisiswerking. In september 2022 kreeg ik de kans om dichter bij huis te komen werken, en startte ik als contextbegeleidster binnen kinder- en jeugdpsychiatrie De Korbeel te Kortrijk, leefgroep K-Star. Ik begeleid er ouders en bredere contexten van de opgenomen lagere schoolkinderen ter ondersteuning van de opname en het zoekproces, zowel diagnostisch als therapeutisch.

Waarvoor kan je bij mij terecht?

Binnen groepspraktijk De Viersprong richt ik mij vanaf 2024 voornamelijk op de (jong-)volwassen begeleidingen via individuele of gezinsgesprekken. Je kan bij mij terecht met psychische klachten en/of emotionele zorgen rond diverse thema’s (puberteit, identiteit, conflicten, communicatie, eenzaamheid, relaties, depressie, angst, ouderschap, opvoeding, …). Bij de begeleidingen vertrek ik in hoofdzaak vanuit het ontwikkelings- en contextueel denkkader van Böszörméyi-Nagy en werk ik op het tempo en via de individuele noden van de cliënt. Daarnaast is er zeker ruimte voor ouderbegeleiding, simultaan lopende aan een individueel kindertherapeutisch traject bij een van de collega-kindertherapeuten.

Je kan bij mij in de groepspraktijk ook terecht voor diagnostiek op vlak van intelligentie, concentratie, geheugen, … Dit kan op eigen initiatief of na doorverwijzing van derden (CLB, arts, school, …). Elk onderzoek wordt individueel afgestemd en in overleg met de cliënt en/of verwijzer.

Sarah Claerbout

Sarah Claerbout

Systemisch en contextueel therapeut

Mijn ervaring

Ik studeerde als basisopleiding sociaal- agogisch werk. Kort daarna startte ik de opleiding ‘ Hulpverlening aan kinderen, jongeren en jongvolwassen, alsook de vorming ‘ Geweldloos verzet en nieuwe autoriteiten in een gezin’. In 2020 behaalde ik, na vier jaar, mijn diploma aan de Artevelde Hogeschool in de Systemische en Contextuele Therapie.

Ervaring deed ik op binnen de Bijzondere Jeugdzorg (TBD Harmonie, Pleegzorg West Vlaanderen), algemeen Welzijnswerk ( CAW Ieper) en Kwadraat VZW ( GGZ).

Vandaag ben ik werkzaam als psychotherapeut voor het Centrum Geestelijke Gezondheidzorg Mandel en Leie. Ik werk er als systeemtherapeut binnen een multidisciplinair team, die zich hoofdzakelijk richt tot kinderen, jongeren en volwassenen die kampen met depressies, stemmingswisselingen gekoppeld aan interpersoonlijke problemen en/of trauma. Door mijn verschillende werkervaringen bouwde ik enerzijds expertise op in het werken met jongeren, (jong) volwassenen en hun dierbaren . Anderzijds begeleid en ondersteun ik ouders, dierbaren of de context in relatie tot de persoon in begeleiding.

Waarvoor kan je bij mij terecht?

Klachten, spanningen, gebeurtenissen, trauma zijn soms diep wortelen en kunnen leiden tot twijfels, psychische en relationele moeilijkheden. Op die momenten raakt het geloof, evenwicht en stabiliteit in onszelf en de anderen zoek. We hebben dan nood aan emotionele nabijheid vanuit verbinding en betrouwbaarheid om onszelf terug te ( her) ontdekken en te kunnen groeien naar wie we werkelijk zijn.

In de verbondenheid/ hechting met onszelf en anderen ligt de bron van groei en herstel.

Vanuit de contextuele- systemische gedachtengoed richt ik mij in de groepspraktijk naar jongeren en (jong) volwassenen die omwille van existentiële thema’s ( zoals moeilijke leven-, relatie- en gezinsvragen, eenzaamheid, trauma, interpersoonlijke moeilijkheden…) en de bijhorende emoties (angst, verdriet, kwaadheid, schuld en schaamte) alsook klachten ( pijn, lichamelijke signalen, depressieve gevoelens,…) vastlopen. Daarnaast kunnen ouders of de context bij mij ook terecht voor (ouder)begeleiding, gezinstherapie en opvoedingsondersteuning.

Petrouchka Rogge

Petrouchka Rogge

Systemisch en contextueel counselor
Creatief therapeut

Mijn ervaring

- master in de godsdienstwetenschappen (afgestudeerd KUL 1989)
- drie-jarige opleiding creatief therapeut (balans 2000)
- systemisch en contextueel counselor (Leren Over Leven 2021)
- opleidingen rond stresshantering, verbindingsprocessen, onderbewustzijn en angsten (Live the Connection 2021-2023)
- opleiding systemisch werken met duplo poppen (2022)
- opleiding stevig staan in conflictsituaties (Ligand 2023)
- momenteel volg ik een langdurige Qi Jong opleiding met de bedoeling ook deze oosterse manier van denken en omgaan met je lichaam te kunnen inzetten bij stress klachten.

- Verschillende kortdurende opleidingen rond studiemotivatie, leerstoornissen en neurodiversiteit, ASS, HSP, dysfasie.
- Eveneens opleidingen rond rouwverwerking, suïcidepreventie, faalangst, invloed van stress op lichaam en geest, omgaan met stress.

Van 1989 tot 2000 bouwde ik ervaring op als godsdienstleraar in de laatste jaren middelbaar. Op die manier kwam ik heel dicht in contact met de vragen van jongeren naar “zin”, “existentie” en “ wie ben ik en wie wil ik worden” en tegelijk ook met de vele angsten en weerstanden waar jongeren mee te maken krijgen.

Na mijn opleiding creatieve agogiek en therapie kon ik met mijn nieuwe tools aan de slag als leerlingbegeleider. Sinds meer dan twintig jaar krijg ik in mijn job op school jongeren onder mijn hoede met zeer diverse problemen. Samen met externe partners zocht/zoek ik telkens een gepast pad om die jongeren weer “op weg” te helpen. Na mij opleiding tot systemisch en contextueel counselor, startte ik in bijberoep om met jongeren en volwassenen aan de slag te gaan. Ik doe dit deels bij de Viersprong, deels in mijn eigen praktijk. Ik houd heel erg van uitdagingen, bijleren en met de cliënt te zoeken naar een gepast pad. Ik doe dit vanuit het contextuele gedachtengoed van Nagy omdat ik overtuigd ben van een holistische kijk op de mens en zijn worsteling. Een mens is niet zijn probleem, een mens wordt wie hij is door de interactie met anderen en met zijn geschiedenis. Dit systeem is altijd in beweging, waardoor ook altijd verandering, verbetering en vooral verbinding mogelijk is.

Waarvoor kan je bij mij terecht?

Ik volg binnen de Viersprong voornamelijk jongeren, jongvolwassenen en volwassenen op. Ik werk vanuit de contextuele visie en tegelijkertijd van uit een creatieve kijk. Is praten soms te moeilijk, dan proberen we het via muziek, beeld, foto’s en tekeningen.

Ik ga met de cliënt op zoek naar hulpbronnen, betrouwbaarheid in relaties en gepaste erkenning voor wat pijn doet.

Tegelijkertijd zoeken we naar de eigen (soms onderkende) sterktes bij de cliënt en naar hun eigen grond, grenzen, vertrouwen en zelfvalidatie.

Ik bouwde de twee laatste jaren ook heel wat ervaring op in het begeleiden van mensen met burn out en depressieve gevoelens. Preventie en hantering van stress is iets waar ik de voorbije jaren heel wat heb over geleerd en gelezen. Mijn focus ligt hierbij op durven kijken waar de angst en stress vandaan komt en hiervoor tools te vinden die helpend zijn; dit alles op het tempo van de cliënt.

Stephanie Sabbe

Stephanie Sabbe

Integratief therapeute (i.o.)

Mijn ervaring

Basisopleiding toegepaste psychologie (Katho, 2006- 2009) en orthopedagogie (Katho, 2009- 2010)Momenteel bezig met de 4- jarige opleiding tot psychotherapeut in de Interactionele Vormgeving (I.V.) (Educatieve Academie Antwerpen, 2021- 2025)

Naast mijn werk in de groepspraktijk ben ik sinds 2010 aan de slag als begeleider in OOOC De Wijzer waar ik werk met jongeren en gezinnen die geconfronteerd worden met diverse moeilijkheden. De ervaringen binnen de bijzondere jeugdzorg doen mij stilstaan bij hoe onze draagkracht door diverse omstandigheden onder druk kan komen te staan. Steeds opnieuw wordt duidelijk dat steun, hoop en geloof in de mogelijkheden van mensen een motivator zijn om verder te gaan.

Om die reden werk ik in de praktijk vanuit een therapeutische invalshoek die de uniciteit van ieder mens omarmt. Interactionele vormgeving is een vorm van integratieve therapie waarbij verschillende therapeutische stromingen worden samengebracht tot een nieuw model. De rijkdom van deze verschillende stromingen bestaat uit het feit dat de aanpak wordt afgestemd op de belevingswereld van de cliënt.

Dit betekent dat gesprekstherapie kan afgewisseld worden met lichaamsgerichte elementen, een creatieve insteek of andere interventies die zich op dat moment aandienen. De manier waarop we aan de slag gaan, hangt af van jouw behoeften en noden om opnieuw het evenwicht te vinden.

Waarvoor kan je bij mij terecht?

In de praktijk richt ik mij vooral op jongeren vanaf 16 jaar, jongvolwassenen en volwassen met een vraag naar ondersteuning in diverse thema’s zoals identiteit, levensvragen, depressieve gevoelens, stress- en angstklachten, piekeren, eenzaamheid, laag zelfbeeld, schaamte, woede, verdriet…

We staan samen stil bij jouw zorgen en kijken wat er nodig is om verder te kunnen.